Tuesday, September 23, 2008

TASIK KENYIR MENGGAMIT LAGI...



4 Jun 2008.

Setibanya kami ke Kuala Terengganu dari pulang Redang, masing-masing meneruskan agenda tersendiri. Kami menuju ke Pasar Payang untuk bersarapan dan membeli ole-ole untuk dibawa pulang. Harga barang kat sini 'boleh tahan' gak mahalnya. Mungkin juga sebab cuti sekolah...

Seterusnya kami menuju ke Losong untuk membeli Keropok Losong yang tersohor tu. Hmm... barang kalau dah ada brand, mahal pun orang beli gak. Saiz kepok losong ni jauh lebih kecik berbanding kepok lekor yang saya selalu dok beli kat Pachakan, Besut. Rasanya lebih kurang je... bahkan kata abang sedap lagi kepok lekor Pok Lan (ayah sepupu saya, keropok lekornya memang sedap!!!)

Kembara diteruskan menuju ke Tasik Kenyir di Hulu Terengganu. Last saya datang ke Tasik Kenyir ialah pada tahun 1986 ketika masih bersekolah dalam darjah empat di Sek. Keb. Tok Bali. Tapi masa tu kami hanya melawat kawasan Stesen Janakuasa Hidroelektrik. Sekarang Tasik Kenyir dah ada resort, chalet, bot dan suku sakatnya yang berkaitan dengan pelancongan. Sesiapa yang minat memancing perlu datang ke sini. Pakej yang disediakan adalah dalam bentuk kumpulan 10-15 orang. Harganya kami tak ambil tahu sangat sebab tak minat.

Kami hanya berkereta pusing-pusing kawasan sekitar tasik buatan ini tapi tak habis pun... luas sangat kawasannya. Jalannya pulak agak sempit dan berbukit... so, kami ambik keputusan balik aje lah. Ingat kan nak singgah mandi kat Air Terjun Sekayu, tetapi disebabkan jarak antara keduanya agak jauh, kami pilih jalan dekat pulang ke rumah ayah dan ibu.

Tengok la panorama Tasik Kenyir yang dipaparkan ni... Cantik kan! SUBHANALLAH.




Ini bukan panorama indah, saja je menyibuk hehe

Heran jugak tengok ada pokok sawit di tepi tasik ni. Kalau buahnya dikait tentu tergolek ke dalam tasik.





Sesiapa yang sukakan keindahan alam pasti teruja. Rasanya kalau dapat kat pengarah filem Bollywood pasti meletup...


No comments: